Hoofdstuk 6 - Winst
In dit hoofdstuk kijken we naar opbrengsten, kosten en winst van bedrijven. Dat doen we vanuit verschillende invalshoeken, omdat niet alle bedrijven hetzelfde zijn.
Voorbereiding bij BECO en ECON
§ 1 Verkoop en BTW
Een veel gebruikte methode om snel de verkoopprijs te bepalen is de inkoopkosten te verhogen met een bepaald percentage. Daarbij moet je als bedrijf wel nog even denken aan de BTW, want die moet met de belastingdienst worden verrekend.
Uitleg
1.1 Afzet, omzet en winst
Afzet is de hoeveelheid producten/diensten die een bedrijf in een bepaalde periode verkoopt. Omzet is het totale geldbedrag dat een [...]
1.3 Brutowinst – Nettowinst
Een vaak gebruikte manier voor een handelsonderneming om de verkoopprijs te bepalen is de zogenaamde brutowinstopslag. Ook in de horeca wordt deze methode vaak [...]
Opgaven
basisopgave (⌂)
extra oefening (⟲)
verdiepingsopgaven (☆)
§ 2 Bijzondere kosten
Belangrijke kosten waar bijna elk bedrijf mee te maken heeft zijn de kosten van machines en de kosten van personeel. Daar is zelfs een uitruil tussen mogelijk. In deze paragraaf bespreken we de belangrijkste twee kosten voor een bedrijf.
Uitleg
2.1 Afschrijvingen
Bij productie wordt gebruikt gemaakt van duurzame productiemiddelen. Deze productiemiddelen gaan langer dan één productieproces mee. Denk daarbij aan machines, inventaris of gebouwen. Wanneer [...]
2.2 Loonkosten
Loonkosten Personeel is voor veel bedrijven belangrijk, maar ook een grote kostenpost. Soms is binnen een bedrijf wel 80% van alle kosten personeelskosten. [...]
2.3 Kapitaalintensiteit
Loonkosten is een grote kostenpost. Als de loonkosten per product te hoog worden, zullen bedrijven op zoek gaan naar alternatieven. Zeker wanneer ze vanwege [...]
§ 3 Break-even analyse
Aan de ene kant krijgt het bedrijf geld binnen vanuit de verkopen. Aan de andere kant gaat er geld uit vanwege kosten.
Maar uiteindelijk gaat het (bijna) altijd om wat er over blijft: de winst.
Uitleg
3.1 Opbrengst
Omzet, of totale opbrengst, is het totale geldbedrag dat een bedrijf ontvangt voor de verkochte goederen/diensten in een bepaalde periode. Omzet = prijs [...]
3.2 Twee soorten kosten
Wanneer we weten hoeveel geld er binnen komt, moeten we ook weten hoeveel geld er weer uit gaat. Daarbij zijn er kosten die niet [...]
3.3 Break-Even-Analyse
De break-even-analyse is een berekening om te bepalen of een bedrijf een product kan gaan produceren en verkopen of niet. Een bedrijf wil natuurlijk [...]