Stel je de volgende situatie voor.
De ontwikkelkosten van digitale kaarten zijn erg hoog zodat er sprake is van aanzienlijke schaalvoordelen bij een groeiende productie.
Op de Europese markt heeft Napia een monopoliepositie op het gebied van digitale kaarten voor mobiele navigatieapparaten die voornamelijk gebruikt worden door automobilisten. De ICT-onderneming Mioto overweegt een poging te doen een plaats op deze markt te veroveren. Mioto ontwikkelt digitale kaarten die niet alleen in de auto gebruikt kunnen worden maar ook door bijvoorbeeld wandelaars. Napia laat via de media doorschemeren de toetreding van Mioto met een scherpe prijsstelling te zullen frustreren. Mioto neemt daarom contact op met de Europese commissaris voor de mededinging (ECM) en vraagt haar Napia tot de orde te roepen en concurrentie op de Europese markt mogelijk te maken.
De ECM vraagt haar marktanalist om advies en die publiceert de volgende twee scenario’s. Elk scenario is gebaseerd op een andere betalingsbereidheid. In beide scenario’s zet Mioto de eerste stap en kiest Napia daarna een prijsbeleid.
De bedragen hebben betrekking op de winst in miljarden euro’s.
1 | Leg uit dat in scenario 1 de betalingsbereidheid van de consument groter is dan in scenario 2. |
2 | Leg uit dat in scenario 1 naast Napia nog ruimte op de markt is voor Mioto. |
3 | Leg uit dat Mioto op basis van de winstgegevens zal toetreden als scenario 1 actueel is maar niet als scenario 2 actueel is. |
4 | In welk van beide scenario’s is het dreigement van Napia om Mioto uit de markt te prijzen geloofwaardig? Verklaar het antwoord. |
De ECM stelt aan haar marktanalist de vraag welke argumenten er zouden kunnen zijn vóór en tegen toetreding van Mioto tot de Europese markt voor digitale kaarten.
5 | Schrijf het antwoord van de marktanalist. Geef daarbij twee argumenten vóór en twee argumenten tegen de toetreding. Licht elk argument toe. De argumenten moeten passen in de gegeven context. Gebruik ongeveer 75 woorden. |