Apple kwam afgelopen jaar weer met een revolutionair nieuwe iPhone op de markt. Hoewel concurrenten binnen afzienbare tijd met vergelijkbare producten zullen komen, kan Apple bij de introductie gezien worden als een monopolist op deze deelmarkt van mobiele telefoons.
In onderstaande figuur zijn enkele kosten- en opbrengstenlijnen getekend.
Stel dat deze lijnen op een bepaald moment voor de nieuwe iPhone in Nederland gelden.
De afkortingen hebben de volgende betekenis: | |
GO = gemiddelde opbrengst (prijsafzetlijn) GTK = gemiddelde totale kosten GVK = gemiddelde variabele kosten |
MO = marginale opbrengsten MK = marginale kosten |
Apple kan verschillende doelstellingen nastreven zoals kostendekking, maximale omzet of maximale totale winst.
Stel dat Apple een introductieprijs voor de nieuwe iPhone hanteert van € 1.200.
a |
Welke doelstelling hanteert Apple blijkbaar als zij een introductieprijs van € 1.200 hanteert? Verklaar het antwoord. |
b |
Bereken de omvang van de winst in euro’s bij een prijs van € 1.200. |
c |
Welk prijs zou Apple moeten vaststellen om de totale winst te maximaliseren? Verklaar het antwoord met behulp van de figuur. |
d |
Arceer het gebied in de grafiek dat de maximale totale winst weergeeft. |
Samsung komt een jaar later met een vergelijkbare mobiele telefoon op de markt.
Naar verwachting zal Samsung 8% meer afzet krijgen indien Apple zijn introductieprijs (van € 1.200) met € 200 verhoogt.
e |
Bereken de kruiselingse elasticiteit van de vraag naar Samsung-telefoons. |