In de Europese luchtvaart wordt onderscheid gemaakt tussen lange vluchten (intercontinentaal) en korte vluchten (binnen Europa).
Een marketingbureau heeft onderzoek gedaan naar de concurrentiekracht van de luchtvaartmaatschappij Easyfly, een van de nieuwkomers op de markt voor korte vluchten.
Deze prijsvechter concurreert zeer scherp met de prijs op de markt voor korte vluchten. Easyfly realiseert die lage prijs door sterk te bezuinigen op de dienstverlening voor, tijdens en na de vlucht. Op de markt voor lange vluchten zijn geen prijsvechters actief.
Het laatste jaar is, na een periode van groei, de vraag naar korte vluchten van Easyfly teruggelopen ten gunste van gevestigde luchtvaartmaatschappijen, zoals ABCAir, die wel veel dienstverlening aan de klant bieden. De onderzoekers geven hiervoor meerdere oorzaken aan, waaronder:
- een toename van de economische groei in Europa;
- een daling van de loonkosten per eenheid product in de luchtvaart.
De onderzoekers concluderen dat vliegen met een prijsvechter voor veel mensen in Europa een inferieur goed is.
1 | Leg deze conclusie uit op basis van het onderzoek. |
2 | Leg uit waarom de concurrentiepositie van Easyfly ten opzichte van ABCAir kan verslechteren door een daling van de loonkosten per eenheid product. |
Op korte termijn wordt de concurrentiepositie van Easyfly vooral bepaald door de prijzen.
Easyfly beschikt over de volgende gegevens.
- prijselasticiteit van de vraag naar korte vluchten met Easyfly −0,7
- prijselasticiteit van de vraag naar korte vluchten met ABCAir −1,5
- kruislingse prijselasticiteit van de vraag naar korte vluchten met Easyfly voor de prijs van de korte vluchten met ABCAir +0,6
De directie van Easyfly verwacht dat vliegen met ABCAir 5% goedkoper wordt.
De commercieel directeur stelt voor de prijs van de vluchten van Easyfly zodanig aan te passen dat de afzet gelijk blijft. Dat gaat ten koste van de omzet. De financieel directeur is daarom tegen dit voorstel. Hij stelt dat de omzetdaling beperkt kan blijven door niet te reageren op de prijsverlaging door ABCAir.
3 | Geef een verklaring voor het gegeven dat de vraag naar korte vluchten met ABCAir prijselastischer is dan de vraag naar korte luchten met Easyfly. |
4 | Bereken met hoeveel procent de prijs van Easyfly zou moeten dalen om de afzet van Easyfly gelijk te houden. |
5 | Is de stelling van de financieel directeur juist? Verklaar het antwoord. |