De radiozender Radio 538 werd in 2007, bij de overname door RTL, ook wel ‘de kip met de gouden eieren’ genoemd. Voor 2008 werd een winst verwacht van méér dan 40% van de omzet. “Ons succes valt niet zomaar te kopiëren”, zegt deejay Evers. “Met de laatste muziekhitjes kom je er niet. Wij bieden luisteraars een specifieke formule, precies wat ze willen: dus ook de files, het weer, dat soort dingen. Op de drukst beluisterde momenten is er soms vier minuten reclame per uur. Bedrijven betalen op die duurste momenten maar liefst 164 euro voor een seconde reclame. Als de medewerkers en het radiostation zijn betaald, is bijna alles wat je extra verdient pure winst.”
In 2008 verdient Radio 538 negentig procent van haar omzet met het uitzenden van reclame. De afzet wordt gemeten in aantal verkochte seconden radioreclame.
Bron 1 – marktaandelen in radioreclame van Nederlandse radiozenders
(in procenten van de totale omzet uit radioreclame in 2008)
|
Bron 2 – financiële gegevens Radio 538 in 2008
|
Gebruik bron 1 of bron 2.
1 | Leg aan de hand van bron 1 of van bron 2 uit dat er sprake is van onvolkomen concurrentie op de markt voor radioreclame. |
2 | Bereken de totale omzet in 2008 in de markt voor radioreclame. |
Gebruik bron 2.
3 | Laat met een berekening zien dat de winst van Radio 538 in 2008 méér dan 40% was van de behaalde omzet. |
Op basis van marktonderzoek is berekend dat voor Radio 538 de prijselasticiteit van de vraag naar reclameseconden −1,2 bedraagt bij de gegeven gemiddelde prijs per reclameseconde.
Wat wil Radio 538 de komende jaren gaan doen? Programmadirecteur Hartingk en financieel directeur Brüggen discussiëren over de toekomst en de winstgevendheid van Radio 538.
Zij beweren:
Hartingk en Brüggen beweren beiden dat de winst kan toenemen als hun prijsvoorstel wordt gevolgd. Eén van beiden kan zijn bewering op een economisch juiste manier onderbouwen met gebruik van de gegeven prijselasticiteit.
4 | Wie kan dat: Hartingk of Brüggen? Beschrijf ook de volledige bewering. |