Experiment spaargeld
In dit (iets bewerkelijkere) experiment spelen 5 leerlingen voor bankdirecteur en zo’n 10 leerlingen voor spaarders.
Gedurende enkele ronden bepalen de banken hun risicoprofiel en bijbehorende rentevergoeding voor de klanten en kiezen de klanten voor een spaarbank.
Met een beetje geluk komen aan bod:
- factoren waarom spaarders voor een bepaalde bank kiezen;
- redenen waarom een bank kiest voor meer risico met beleggingen (zoals concurrentie, aandeelhoudersbelangen en bonussystemen);
- gaat een bank failliet en/of wordt een directeur ontslagen.
Voorbereiding
- er moet geld en overschrijvingskaarten worden gekopieerd (in docenthandleiding opgenomen);
- er moeten 5 computers / laptops met excel beschikbaar zijn in het lokaal: voor elke bank één om de boekhouding in bijgevoegd bestand te voeren;
- maak een opstelling waarbij de vijf banken vóór het bord zitten -met hun computer- en de spaarders makkelijk naar de bank kunnen lopen;
- schrijf vooraf de rente-tabel uit de docentenhandleiding op het bord;
- er is geen specifieke voorkennis bij de leerlingen nodig.
Instructie voor de leerlingen
- zowel de spaarders als de bankdirecteuren krijgen een eigen instructiepapier (in docenthandleiding). Benadruk dat de leerlingen hun rol volgen!
- vraag ook enkele leerlingen om het proces te observeren en daarvoor verklaringen te verzinnen.
Het spel
Tijdens het spel moeten banken bepalen hoeveel risico ze willen nemen met het hun toevertrouwde spaargeld. Afhankelijk van het risico kunnen banken dan hun spaarders een bepaalde rente bieden.
Spaarders bepalen vervolgens aan welke bank zij hun geld toevertrouwen.
In totaal worden 5 rondes gespeeld en storten en/of verplaatsen spaarders 5x hun spaargeld.