Lemon market
bron: www.expertisecentrumeconomie.nl/lesmateriaal/videos-experimenten/lemons-market
In een viertal speelrondes mogen kopers op zoek naar een gebruikte auto.
- in ronde 1 bepalen de verkopers welke kwaliteit auto zijn verkopen, maar beschikken kopers en verkopers over dezelfde informatie (de kwaliteit is ook bij de kopers bekend)
- in ronde 2 en 3 bepaalt de docent de kwaliteit en weten alleen de verkopers de kwaliteit van hun auto
- in ronde 4 bepalen de verkopers de kwaliteit van hun auto en weten alleen de verkopers de kwaliteit hun auto.
Leerdoel van dit experiment is het illustreren van:
- asymmetrische informatie
- averechtse selectie
- moreel wangedrag
- marktfalen
Het hele experiment, inclusief de instructie van de leerlingen, wordt opgebouwd in bijbehorende powerpoint.
Vooraf moet de docent alleen de evaluatiebladen (vergoot op A3?) en de auto-kaartjes kopieëren. Deze zitten in bijgevoegde pdf.
De les kost ruim 50 minuten, maar kan worden ingekort door ronde 3 weg te laten.