De internationale concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven wordt door diverse factoren beïnvloed. Een belangrijke factor voor de exporterende bedrijven is het verschil in prijspeil tussen Nederland en landen waar de concurrerende bedrijven gevestigd zijn. De concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven die concurrenten hebben die buiten de eurozone gevestigd zijn, is ook nog afhankelijk van de koers van de euro.
Een onderzoeksbureau wil de ontwikkeling van de internationale concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven in kaart brengen en maakt hiertoe gebruik van de volgende gegevens uit 2009.
Nederland en handelspartners | aandeel in Nederlandse export1) | eurokoersindex2) (2008 = 100) |
prijsindex (2008 = 100) |
---|---|---|---|
Nederland | – | – | 103 |
Eurolanden | 0,51 | 100 | 102,5 |
Groot-Brittannië | 0,2 | 105 | 103 |
Verenigde Staten (VS) | 0,1 | 110 | 104 |
Overige landen | 0,19 | 104 | 101 |
1) Het exportaandeel is het deel van de Nederlandse export dat naar het aangegeven land gaat. Dit wordt gebruikt als wegingsfactor. 2) De eurokoersindex is een indexcijfer dat de koers van de euro ten opzichte van de valuta van de handelspartner weergeeft. |
Als maatstaf voor deze concurrentiepositie gebruikt het onderzoeksbureau de concurrentie-index; een index gebaseerd op een samengesteld gewogen indexcijfer (sgi).
Deze maatstaf wordt bepaald door de berekening van:
Een onderzoeker van het onderzoeksbureau stelt dat de internationale concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven gevoeliger is voor een toename van het verschil tussen de prijsindexcijfers dan voor een appreciatie van de euro.
1 | Leg uit op welke manier een appreciatie van de euro ertoe leidt dat Nederlandse bedrijven elkaar sterker gaan beconcurreren op de Nederlandse markt. |
2 | Leg uit op welke manier de wisselkoersverandering van het Britse pond ten opzichte van de dollar de concurrentiepositie van Britse bedrijven ten opzichte van bedrijven uit de VS heeft gewijzigd. |
3 | Laat met een berekening zien dat in 2009 de concurrentie-index 99,8 (afgerond) bedraagt. |
4 | Leg met behulp van zowel de teller als de noemer van de concurrentie-index uit of het gaat om een verbetering of een verslechtering van de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven in 2009 ten opzichte van 2008. |
5 | Leg uit waarop de stelling van de onderzoeker gebaseerd is. |