Vraag 1
Leentjes Stroop pret gekleurde stroop rood
(1) De firma Leentjes maakt op de landelijke TV reclame met de slogan “voor pret op je pannenkoek”. Met deze reclame richt het bedrijf zich vooral op jonge kinderen en hun ouders.
(2) Het bedrijf benadrukt dat de vrolijk gekleurde stroop 100% natuurlijk is en gemaakt wordt van vruchten en planten. (3) De stroop zit in een fles met een lekvrije en kindvriendelijke draaidop (4) en is verkrijgbaar in de duurdere supermarkten, zoals Jumbo en Ah.
a |
In de tekst staan (voorafgaand aan de zin) nummers. |
b |
Leg uit waarom het bedrijf kiest voor landelijke reclame die zich richt op jongere kinderen. |
c |
Voorziet dit product in een behoefte? Verklaar je antwoord. |
Een normale fles schenkstroop van 600 gram kost € 2,32.
Deze fles gekleurde schenkstroop van 350 gram kost € 2,69.
d |
Hoeveel procent duurder is de gekleurde schenkstroop ten opzichte van de normale schenkstroop? |
e |
Beschrijf de keuzes die het bedrijf gemaakt heeft op het gebied van prijsbeleid. |
f |
Uit de berekening van vraag (d) blijkt het bedrijf nóg een instrument in te zetten dat sterk gekoppeld is aan het prijsbeleid. |
Vraag 2
Ching Yu wil in het dorp waar hij woont een snackbar beginnen.
Het dorp heeft echter al een snackbar. Toch denkt Yu dat een tweede snackbar zeker haalbaar is. Binnen de marketingmix is er voldoende ruimte om zich te onderscheiden. Hij weet echter nog niet zeker op wélke wijze hij zich wil onderscheiden.
Na wat marktonderzoek is Yu tot de conclusie gekomen dat hij zich het best kan richten op jonge gezinnen. Het dorp heeft namelijk net een nieuwbouwwijk opgeleverd waar veel jonge gezinnen zijn gekomen. Deze gezinnen hebben nog niet zo’n sterke band met de bestaande snackbar, terwijl de bewoners uit de oude kern al jaren naar de bestaande snackbar gaan.
a |
Leg uit waarom altijd gesproken wordt van een marketingmix. |
b |
Schrijf voor Yu een marketingplan, waarbij je voor elke P een keuze maakt die past bij de doelgroep. |
c |
Leg, met een duidelijk voorbeeld, uit hoe Yu met behulp van promotiebeleid zich kan richten op klanten van de bestaande snackbar. |