Voordat je een bedrijf start, moet je eerst de markt goed in kaart brengen. Dat noemen we marktonderzoek doen. Je kijkt naar wie je klanten zijn, waar hun behoeften liggen en hoe je ze kunt bereiken. Daarnaast is het belangrijk om te weten met welke concurrenten je te maken krijgt en wat zij precies doen. Als je dat weet, kun je bepalen hoe je je van hen kunt onderscheiden.
Informatie over markt. doelgroep, concurrenten is altijd belangrijk als je keuzes maakt over de koers van je bedrijf. Marktonderzoek is dus ook handig als je al een tijdje actief bent op een markt.
Marktonderzoek zou moeten bestaan uit een aantal onderdelen:
1) Brancheonderzoek
Een brancheonderzoek geeft je inzicht in de omgeving waarin je je als ondernemer begeeft. Het zegt veel over de haalbaarheid van je ideeën.
Belangrijke vragen die je met een brancheonderzoek wilt beantwoorden zijn:
Onderzoek hoef je meestal niet zelf te doen. Je kunt gebruik maken van bestaande bronnen. Veel daarvan is gratis te raadplegen, soms moet je ervoor betalen.
Gegeven voor een marktonderzoek kun je bijvoorbeeld vinden:
2) Klantenonderzoek
Het doel van een klantenonderzoek is dat je jouw (toekomstige) klanten zo gedetailleerd mogelijk kunt beschrijven. Daarmee wordt duidelijk wat je doelgroep is en hoe je deze klanten het beste kunt bereiken.
Een klantenonderzoek voor een bedrijf dat zich richt op consumenten is natuurlijk heel anders dan voor een bedrijf dat zich richt op andere bedrijven (business-to-business). We gaan hier verder uit van een bedrijf dat zich richt op consumenten.
Voor deze bedrijven richt het klantenonderzoek zich op geslacht, leeftijd, gezinssamenstelling, opleidingsniveau, enzovoorts van de potentiële klanten. Verder is het belangrijk om erachter te komen waarom iemand het product wel (of juist niet) zou willen kopen en tegen welke prijs.
Een ander belangrijk onderdeel van het klantenonderzoek is de zogenaamde customer journey.
Hiermee beschrijf je hoe de klantenreis eruit ziet en hoe je daar als bedrijf het beste op kan inspelen: op welke wijze je de consument het beste kan begeleiden in zijn reis…met als uiteindelijke doel een langdurige relatie met de consument.
3) Concurrentie-onderzoek
Als je weet wie je concurrenten zijn en wat die concurrenten doen, kun je bepalen hoe je jouw bedrijf kunt onderscheiden van de rest om zo een concurrentievoordeel te behalen.
Je concurrenten kun je bijvoorbeeld vinden via het Handelregister van de KvK.
Bij de concurrentie-analyse onderzoek je bijvoorbeeld:
Als je alle gegevens van de concurrent hebt verzameld, kun je onderzoeken wat hun sterke en zwakke punten zijn. Die informatie moet je daarna in je eigen voordeel zien te gebruiken.
4) Combineer alles in SWOT
Bij een SWOT-analyse combineer je alle gegevens die je gevonden hebt op een analytische manier. SWOT staat voor:
Strengths (sterkte),
Weaknesses (zwakte),
Opportunities (kansen),
Threats (bedreigingen)
Je kijkt dan naar jezelf (intern):
welke sterke en zwakke kanten heeft mijn bedrijf / heb ik?
En naar de buitenwereld (extern):
welke kansen en bedreigingen zie ik om me heen?
Sterkte (strengths) Positieve interne waardes van het bedrijf, zoals:
|
Zwakte (weaknesses) Negatieve interne waardes van het bedrijf, zoals:
|
Kansen (opportunities) Positieve externe factoren voor het bedrijf, zoals:
|
Bedreigingen (threats) Negatieve externe factoren voor het bedrijf, zoals:
|
Het uiteindelijke doel van een SWOT-analyse is natuurlijk dat je weet waar je aan toe bent.
Op die manier ontdek je welke sterke kanten je van jezelf kunt gebruiken, waar mogelijkheden tot verbetering liggen en waar je oplossingen moet zoeken voor je zwakke kanten. Ook weet je welke kansen je kunt benutten en waar mogelijke bedreigen liggen, waar je iets aan moet doen.
Door het combineren van sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen kan de strategie worden bepaald van het bedrijf.