Vraag 1

Handige Harry heeft een winkel in “alles”. Zijn motto: ‘als ik het niet heb, zoek ik het voor u..’.

Voor het opstellen van de balans voor 31 december 2021 heeft Harry, die niet zo handig is in boekhouden, alle gegevens van de balans van 1 januari 2021 of de resultatenrekening over 2021 in alfabetische volgorde opgeschreven:

  • Afschrijvingskosten € 60.000

  • Auto’s € 75.000

  • Bank(rood staan/lening) € 22.500

  • Crediteuren € 37.500

  • Debiteuren € 7.500

  • Eigen Vermogen € 264.000

  • Gebouw € 510.000

  • Hypothecaire lening € 480.000

  • Inkoopwaarde omzet € 435.000

  • Inventaris € 90.000

  • Kas € 1.500

  • Loonkosten € 91.500

  • Omzet € 735.000

  • Overige kosten € 60.000

  • Reclamekosten € 30.000

  • Voorraden € 120.000

Verder heeft Harry opgeschreven dat:

  • De loonkosten, reclamekosten en overige kosten werden betaald per bank.

  • Er werd voor € 435.000 aan voorraden ingekocht.

  • Van de afschrijvingskosten had de helft betrekking op het gebouw. Op de inventaris werd € 10.000 afgeschreven. Op de auto’s € 20.000 afgeschreven.

  • Alle omzet werd via de bankrekening ontvangen.

  • Er waren geen privé-onttrekkingen of -stortingen in 2021.

a

Stel met behulp van bovenstaande gegevens de (begin)balans op van 1 januari 2021.

b

Stel de resultatenrekening over 2021 op met behulp van bovenstaande gegevens.

c

Hoeveel bedraagt het eigen vermogen op 31 december 2021? Verklaar je antwoord.

d

Stel op basis van alle gegevens de (eind)balans van 31 december 2021 op.

Vraag 1

a

b

c

Dankzij de winst van € 58.500 heeft het bedrijf meer eigen vermogen.
Het was € 264.000. Dus het wordt (264.000+58.500) € 322.500.

d

De balansveranderingen:

  • de winst komt bij het eigen vermogen (wordt € 322.500)

  • de afschrijvingen zorgen ervoor dat de vaste activa minder waard worden:

    • waarde gebouw daalt met € 30.000
    • waarde inventaris daalt met € 10.000
    • waarde auto’s daalt met € 20.000
  • de bankrekening verandert in totaal met + € 118.500:

    • – 91.000 betalen van loon
    • – 30.000 betalen van reclame
    • – 60.000 betalen van overige kosten
    • – 435.000 betalen van inkopen nieuwe voorraden
    • + 735.000 ontvangen van klanten voor verkopen (omzet)
print