In groepsopdracht zoeken leerlingen uit of mensen inderdaad rationeel keuzes maken betreffende hun ziektekostenverzekering.

Opdracht

  • Bedenk wat er volgens de theorie te verwachten is aan relaties tussen persoonlijke kenmerken en verzekeringskeuzes. Zoals bijvoorbeeld dat ouderen relatief vaker een uitgebreidere verzekering kiezen met een lager eigen risico.
    >> Schrijf je verwachtingen (hypothese) vooraf op.

    Maak op basis van deze theorie / hypothese een geschikte vragenlijst om de theorie te toetsen aan de praktijk.
    Een paar voorbeeldvragen:

    • leeftijd (in categorieën)
    • inschatting gezondheid (bijvoorbeeld op basis van cijfer)
    • gekozen eigen risico
    • wel/geen aanvullende verzekering
    • enz….
  • In de klas worden de verschillende vragenlijsten besproken en wordt gekozen voor één uniforme (basis)vragenlijst.

  • In de groepjes wordt de basisvragenlijst eventueel voorzien van eigen vragen voor een persoonlijke invulling van het onderzoek.

  • Elke leerling van de groep neemt de vragenlijst af bij tenminste 10 personen/gezinnen.
    Zorg daarbij voor voldoende diversiteit.

  • In de klas worden de gegevens van ALLE leerlingen in één Excel gecombineerd.
    Als het goed is heb je dus nu de beschikking over >100 enquêtes.

  • De groepjes gaan nu in Excel aan de slag om hun verwachtingen/hypothese te toetsen.
    Welke verbanden had je verwacht te vinden? In welke mate is dat terug te vinden in je onderzoeksgegevens?

  • Beschrijf (als groep) je conclusies.
    Probeer te verklaren wat jullie gevonden hebt.

Doel

  • Opzetten van een onderzoek a.d.h.v. hypothese(s)

  • Werken met substantiële hoeveelheid gegevens

  • Verzekeringsmarkt analyseren.
    Averechtse selectie, risico-aversie, rationaal/emotioneel handelen.

  • Groeperen en tellen

  • Draaitabellen, AANTAL ALS, enz..

print