bronnen: www.expertisecentrumeconomie.nl en handreiking schoolexamen economie (slo)
Enkele leerlingen zitten aan een grote tafel en hun wordt gevraagd zich te verplaatsen in de rol van visser op de Noordzee. De groep krijgt visbeurten van elk maximaal twintig seconden om de ‘vissen’ die voor hen op tafel liggen, te vangen. Daarna worden de vissen verkocht op de visafslag.
Doel
Leerlingen ervaren / leren:
Het spel
Het spel wordt gespeeld in groepjes van vier tot zes leerlingen. In iedere ronde kiezen deelnemers of ze wel of niet gaan vissen en hoeveel vissen zij vangen. De opbrengst voor iedere deelnemer hangt van het moment van het vangen van de vis.
TIP:
De opbrengst uitkeren is snoepjes (een échte opbrengst) zorgt ervoor dat leerlingen het gewenste economische gedrag vertonen.
Nabespreking
In de nabespreking worden de resultaten van het experiment besproken, verwoorden leerlingen waarom zij bepaald gedrag vertoonden.
Het is aan de docent om de koppeling met de leerdoelen duidelijk te maken.
Begrippen die expliciet aan de orde kunnen komen zijn:
vertrouwen, samenwerken en onderhandelen, eigendomsrechten, externe effecten, dominante strategie, ‘tragedy of the commons’, transactiekosten, binding en/of reputatie.
Benodigdheden
- Snoepjes, koekjes, of een ander beloning om gedrag te sturen
- Per speler een leeg A3-tje
- Per groep een hoeveelheid vissen: download vissen