Marketing is niet hetzelfde als reclame.

MarketingĀ is het geheel van activiteiten van een onderneming dat gericht is op het bevorderen van de verkoop.

Daarbij is het essentieel om zo goed mogelijk in te spelen op de wensen en behoeften van de consumenten. Klanten moeten namelijk niet alleen een product kopen, ze moeten ook tevreden zijn en terug willen komen.

Al deze activiteiten zijn erop gericht op bepaaldeĀ ondernemingsdoelstellingen te realiseren, zoals:

  • het behalen van een bepaalde afzet

  • het behalen van een bepaalde omzet of winst

  • het vergroten van het marktaandeel

Elk bedrijf richt zich dus op een bepaalde doelgroep.
Om op de juiste manier in te kunnen spelen op de behoeften en wensen van de klanten, zal het bedrijf een mix van instrumenten moeten inzetten. De zogenaamdeĀ marketingmix.

Deze marketingmix bestaat uit een aantal marketinginstrumenten. Dat zijn onderdelen waar het bedrijf keuzes in moet maken.Ā 
Omdat alle keuzes die gemaakt moeten worden beginnen met een letter P, wordt ook wel gesproken over de 4 P’s of 6 P’s. Al zijn er boeken die dat inmiddels hebben uitgebreid met nĆ³g meer P’s.

Natuurlijk moeten de keuzes ook nog op een logische manier op elkaar aansluiten. Bij een exclusief product verwacht de consument een mooie verpakking, een hogere prijs en personeel dat persoonlijk advies en hulp biedt. Reclame in een plaatselijk krantje of een actie ‘3 halen = 2 betalen’ passen niet bij zo’n exclusieve keuzes.

Product

Keuzes over:

  • De kwaliteit van het product
  • Het ontwerp van het product
  • De garantie voor het product

Presentatie

Keuzes over:

  • De verpakking van het product
  • Het imago van het product
  • De sfeer rond het product

Prijs

Keuzes over:

  • De hoogte van de prijs
  • Verschillende prijzen voor verschillende groepen
  • Verschillende prijzen op verschillende momenten

Bekende voorbeelden:

  • Een autofabrikant die 5 jaar garantie biedt om te laten zien hoe goed de kwaliteit is.
  • CocaCola die gemaakt wordt met een geheim recept.

Bekende voorbeelden:

  • De herkenbare vorm van een CocaCola-fles.
  • Het stoere imago van Redbull door Formule 1 en andere stoere sporten te sponsoren.

Bekende voorbeelden:

  • NS geeft korting buiten de spits.
  • Een flesje merk-parfum kiest een prijs van meer dan ā‚¬ 100 omdat het past bij het imago.

Plaats

Keuzes over:

  • Via eigen winkel of niet
  • Online, alleen in winkel of beiden
  • Exclusief of overal verkrijgbaar

Promotie

Keuzes over:

  • Reclame maken en via welk medium (TV, radio, krantjes)
  • Gratis weggeven van proefproducten
  • Kortingsacties

Personeel

Keuzes over:

  • Herkenbaar eigen personeel met uniform
  • Goedkoop personeel of duurder personeel met veel kennis over het product
  • Alleen personeel om af te rekenen of veel personeel dat snel kan helpen

Bekende voorbeelden:

  • De speciale iStore-winkels van Apple.
  • Lays chips zijn in alle supermarkten verkrijgbaar.

Bekende voorbeelden:

  • Veel verzorgingsproducten zijn regelmatig in de aanbieding met ‘3 halen, 2 betalen’.
  • De Jumbo maakt reclame op TV als goedkoopste supermarkt.

Bekende voorbeelden:

  • PolitieĀ is herkenbaar aan uniform.
  • In kledingwinkels loopt vaak extra personeel rond om je te helpen.
print