Marketing is niet hetzelfde als reclame.
MarketingĀ is het geheel van activiteiten van een onderneming dat gericht is op het bevorderen van de verkoop.
Daarbij is het essentieel om zo goed mogelijk in te spelen op de wensen en behoeften van de consumenten. Klanten moeten namelijk niet alleen een product kopen, ze moeten ook tevreden zijn en terug willen komen.
Al deze activiteiten zijn erop gericht op bepaaldeĀ ondernemingsdoelstellingen te realiseren, zoals:
Elk bedrijf richt zich dus op een bepaalde doelgroep.
Om op de juiste manier in te kunnen spelen op de behoeften en wensen van de klanten, zal het bedrijf een mix van instrumenten moeten inzetten. De zogenaamdeĀ marketingmix.
Deze marketingmix bestaat uit een aantal marketinginstrumenten. Dat zijn onderdelen waar het bedrijf keuzes in moet maken.Ā
Omdat alle keuzes die gemaakt moeten worden beginnen met een letter P, wordt ook wel gesproken over de 4 P’s of 6 P’s. Al zijn er boeken die dat inmiddels hebben uitgebreid met nĆ³g meer P’s.
Natuurlijk moeten de keuzes ook nog op een logische manier op elkaar aansluiten. Bij een exclusief product verwacht de consument een mooie verpakking, een hogere prijs en personeel dat persoonlijk advies en hulp biedt. Reclame in een plaatselijk krantje of een actie ‘3 halen = 2 betalen’ passen niet bij zo’n exclusieve keuzes.
Product
Keuzes over:
Presentatie
Keuzes over:
Prijs
Keuzes over:
Bekende voorbeelden:
Bekende voorbeelden:
Bekende voorbeelden:
Plaats
Keuzes over:
Promotie
Keuzes over:
Personeel
Keuzes over:
Bekende voorbeelden:
Bekende voorbeelden:
Bekende voorbeelden: