Scooters zijn een populair vervoermiddel in de drukke stedelijke omgeving. Helaas zijn scooters ook bij dieven erg gewild.
Verzekeringsmaatschappij Asco wil hierop inspelen en een scooterverzekering winstgevend in de markt zetten. Ze gaat hierbij in eerste instantie uit van een uniforme premiehoogte. Vanwege asymmetrische informatie bestaat in dit geval het gevaar dat Asco de diefstalverzekering voor scooters niet winstgevend op de markt kan brengen.
1 | Leg dit uit. |
Om meer informatie te krijgen over de markt voor het product, heeft Asco marktonderzoek laten doen. Een bureau heeft hiertoe 80.000 scooterbezitters bevraagd. Bij dit onderzoek bleek dat scooterbezitters met het grootste aantal ingediende claims ook de hoogste betalingsbereidheid hebben.
De onderstaande figuren komen uit dit onderzoek.
De 80.000 scooterbezitters zijn in 8 even grote groepen verdeeld.
Asco gebruikt deze gegevens om na te gaan of ze, uitgaande van een uniforme premiehoogte, een diefstalverzekering voor scooters winstgevend op de markt kan brengen.
Asco gaat er vanuit dat de verzekering aangeboden wordt aan alle 80.000 scooterbezitters.
Een directielid van Asco stelt hierbij twee vragen:
- Welke premiehoogte moet Asco vaststellen?
- Hanteert Asco bij het uitkeren van schadeclaims een eigen risico voor de verzekerden?
De onderzoeker beveelt aan om de premie voor de diefstalverzekering op € 280 vast te stellen. Verder beveelt hij Asco aan in de reclamecampagne sterk in te spelen op de risicoaversie van scooterbezitters.
Bovendien adviseert hij Asco klanten voor de diefstalverzekering de keuze voor een eigen risico aan te bieden.
Asco besluit deze verzekering op de markt te brengen tegen een premie van € 280.
De kosten voor Asco bestaan uit de uit te keren claims en de overige kosten. Asco hanteert in eerste instantie geen eigen risico en keert in geval van diefstal de gehele nieuwprijs uit. De kosten hiervan bedragen € 1.900 per claim. De overige kosten bedragen € 5,40 per verzekerde.
2 | Bereken de hoogte van de winst die Asco zal maken bij een premie van € 280. |
3 | Leg de aanbeveling van de onderzoeker uit om in de genoemde reclamecampagne sterk in te spelen op de risicoaversie van de scooterbezitters. |
De onderzoeker stelt dat, uitgaande van de huidige gegevens, Asco een eigen risico van € 300 kan invoeren in combinatie met een premieverlaging van € 43,20, zonder dat de winst van Asco hierdoor verandert.
4 | Laat met een berekening zien dat de stelling van de onderzoeker juist is. |
Verder stelt de onderzoeker dat op langere termijn het invoeren van een eigen risico zelfs kan leiden tot een stijging van de winst van Asco doordat de gegevens veranderen.
5 | Leg uit dat figuur 1 verandert door het invoeren van een eigen risico door Asco. Beschrijf hierbij ook deze verandering van figuur 1. |